AANDEELHOUDERSGESCHILLEN

Het komt veel voor. Meer dan één eigenaar van een bedrijf. En soms is de (zakelijke) liefde voorbij. Aandeelhouders gaan liever ieder hun eigen weg, iemand wil eerder stoppen of met het einde van een huwelijk gaat ook het samenwerken in een bedrijf voorbij. Er komt in de regel veel emotie bij kijken. En dat terwijl het bedrijf door moet.
 
Ruzie maken is niet de goede oplossing. Aan het eind van het geschil is er meestal meer verloren dan er aan het begin betwist was.
De eigenaren hebben meer verantwoording dan hun eigen emotie en financiën. Denk ook aan werknemers, ZZP-ers, afhankelijke klanten en toeleveranciers.
Hoe moeilijk verdelen en scheiden ook is, bij een langlopende juridische procedure zijn er alleen maar verliezers. Een goede begeleiding voorkomt onnodige verliezen, zowel voor de eigenaren alsook voor de overige betrokkenen.
 
Er samen uit komen
 
Vaak zijn partijen nog “on speaking terms”. Dan is vaak ook wel duidelijk wie (met welk onderdeel van) het bedrijf verder gaat en wie niet. Maar wat is het waard? Hoe wordt de uitkoop gefinancierd? Wat zijn de verdere voorwaarden? Een goede begeleiding zorgt ervoor dat partijen door dat traject geloodst worden, zorgt voor het managen van te hoog gespannen verwachtingen en zorgt voor een uitkomst die partijen begrijpen en rechtvaardig vinden. Dat kan begeleiding zijn van één zijde of voor beide partijen gezamenlijk.
 
Ruzie maken
 
Soms is er al ruzie. Ieder heeft een eigen adviseur nodig. In het belang van het bedrijf en partijen moet een oplossing gevonden worden. Als het niet anders is halen we alles uit de kast. Van hard onderhandelen tot en met beslagen, kort-gedingen en procedures. Maar altijd met één doel: een redelijke en zo spoedig mogelijke oplossing van het geschil.
Samen met een professionele adviseur van de andere partij lukt het vaak ook om uiteindelijk tot een deal te komen.

Voor adviseurs met klanten die een aandeelhoudersgeschil hebben

 

U bent adviseur van vele tientallen zakelijke samenwerkingsverbanden. Mogelijk maakt u er zelf deel van uit. Dan weet u als geen ander dat de alle samenwerkingsverbanden een keer eindigen. Gelukkig gaat dat meestal lang goed. Maar soms stopt het ook. Wat is dan uw positie?

 

Uw positie als adviseur van de onderneming èn van de betrokken ondernemers maakt het brengen van een oplossing zeer moeilijk. Al was het maar omdat u meer contact heeft met de een dan met de ander. Al was het maar omdat u direct of indirect de architect van het samenwerkingscontract bent geweest. De beroepsregels staan aan uw optreden in de weg. Maar haalt de klant er een andere adviseur bij dan bestaat de kans dat u uw klant niet meer terug ziet. 

 

De tussenkomst van ervaren derden kan uitkomst bieden. Die derde moet dan wel ongebonden zijn. Aandeelhoudersgeschillen.nl biedt die tussenkomst aan. 

 

Ik werk daarbij intensief met u samen en heb geen enkel (toekomstig) belang bij uw cliënt behoudens de efficiënte oplossing van het geschil.  

MULTIDISCIPLINAIR

Bij de begeleiding komt veel kijken. Verstand van bedrijven, waarderingen, cijfers, juridische zaken en fiscale zaken. De begeleiding moet gebeuren door een duizendpoot die daarnaast beschikt over een netwerk van specialisten. 
Over die multidiciplinaire vaardigheden èn dat netwerk beschik ik.

UITVOEREN

Maar een overeenkomst sluiten is nog niet alles. Die moet ook nog op papier komen. De bankzaken moeten geregeld, de contracten met het personeel, nieuwe BV's, enzovoorts enzovoorts. Ik begeleid ook de details van de afwerking voor u als dat nodig mocht zijn.

KENNISMAKEN EN REFERENTIES

Heeft u een aandeelhoudersprobleem of voorziet u dat? Maak een vrijblijvende afspraak. Na zo’n gesprek is vaak wel duidelijk of u mij als adviseur wenst en ik u als klant.
 
Het doorlopen van de emotionele fase van de aandeelhoudersgeschillen met ondernemers is intensief. In die tijd wordt ook een stevige band opgebouwd. Uiteraard kan ik zorgen voor referenties!